I västerländsk kultur betraktas begravningar som några av livets absolut sorgligaste sammankomster. Vänner, släktingar och bekanta samlas för att ta farväl av någon som lämnat jordelivet. Ofta är det laddade tillställningar med många känslor i luften, framför allt sorg. Det är inte så överraskande då begravningar förekommit som motiv i mycket bildkonst. I det här inlägget ska vi titta på några berömda exempel.

Kanske är det så att du står i färd med att planera en begravning. I värsta fall finns det inget sätt att göra någonting som är väldigt svårt så mycket enklare, men det finns i alla fall hjälp att få. Hos lova begravning kan du få en kostnadsfri rådgivning. Du kan då under avslappnade och informella former få information om vad de kan erbjuda dig. De kan hjälpa till med allt från det juridiska till själva begravningen.

A Burial at Ornans – Gustave Corbet, 1850

Den här tavlan av fransmannen Gustave Courbet förefaller väldigt traditionell betraktad med moderna ögon. Motivet föreställer en samling människor som befinner sig på en begravning, relativt enkelt sett till perspektivet. Inspirationen för tavlan fick Courbet från sin farbrors begravning. Vad bestod skandalen i? Att Courbet hade magen att skildra en begravning av en helt vanlig man som om det var en grandios tillställning värdig en kunglighet.

The Funeral of a Viking – Frank Bernard Dicksee, 1893

Det är knappast en verklighetstrogen begravning av en viking som skildras i den här målningen från sent 1800-tal. Istället är det en kraftigt dramatiserad scen som präglades av de nationalistiska stämningar som då rörde sig över Europa. Framförallt i det viktorianska Storbritannien fanns det en fascination för gammalnordiska folk och seder. Till viss del var den präglat av ett skräckblandat romantiserande av vikingarnas invasioner av delar av England.

The Funeral of Shelley – Louis Edouard Fournier, 1889

Den romantiske poeten Percy Bysshe Shelley dog i en fartygsolycka år 1822. Hans vänner brände hans kropp på den strand där han flöt i land, detta för att italiensk lag (olyckan skedde utanför Italiens kust) vid tidpunkten krävde att alla kroppar som togs upp ur havet skulle brännas. Det är precis den scenen som skildras i den här något romantiserade målningen av Shelleys begravning.

A Funeral: Tribute to Oskar Panizza – George Grosz, 1918

Den här tavlan är långt ifrån någon traditionell begravningsscen. Grosz använder sig av tekniker från kubismen och futurismen för att skildra det äckel som han kände inför sitt hemland Tyskland efter första världskriget. Målningen var en tribut till konstnärens vän Oskar Panizza, en psykiater som när målningen färdigställdes fortfarande var vid liv men som placerats på mentalsjukhus – troligtvis delvis på grund av sin kritik mot Tyskland under kriget. Grosz ansåg uppenbarligen att hans vän lika gärna kunde betraktas som död.